Wat u moet weten over ABS

De meeste auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een Anti Blokkeer Systeem. Daarmee blijft de auto bestuurbaar tijdens een noodstop. Het remmen wordt elektronisch geregeld. Sensoren in de wielen registreren of een wiel dreigt te blokkeren. ABS vermindert vervolgens kort de remkracht op dat wiel, en bouwt die remdruk weer op, als het wiel weer grip krijgt. (Het heeft dan dezelfde rotatiesnelheid als de andere wielen). Dit proces wordt voortdurend herhaald, wel tien tot vijftien keer per seconde).

ABS heeft vier onderdelen: een regelunit, sensoren, een pomp en kleppen. Als de sensoren vuil worden, kan de rotatiesnelheid van een wiel niet meer goed gemeten worden. Dan gaat er een lampje op het dashboard branden. De sensoren schoonmaken lost het probleem meestal op. Het kan ook zijn dat ze vervangen moeten worden. Dat kan ook voor de pomp en de regelunit gelden.

Zelf klussen aan een ABS-systeem kun je beter laten. De garage heeft de juiste apparatuur om het mankement te vinden en het probleem op te lossen.

Een elektronische ABS werd in 1978 al ontwikkeld, maar is sinds die tijd een stuk verfijnd. Je voelde in die tijd een enorme trilling in het rempedaal. Een trilling voel je nu nog steeds, bij het inwerking treden van ABS, maar het gaat lang zo heftig niet meer. Het heeft te maken met dat ABS op een pompende manier remt. Het is geen teken dat je het rempedaal los moet laten, integendeel! Als je het rempedaal krachtig ingedrukt houdt kan het systeem het best zijn werk doen. wil je meer informatie neem contact met ons op.